Het belangrijkste in een relatie is niet communicatie!

Auteur: Frank Reyniers | Published on www.personalrelatiecoach.com | © 2011
Dit artikel mag gratis worden verspreid, maar alleen wanneer ook de auteur en website wordt vermeld.

Communicatie in niet het allerbelangrijkste in een relatie!
Verantwoordelijkheid nemen is dat wel.
Hoe meer verantwoordelijkheid je neemt, hoe succesvoller een relatie wordt.
Dat begint met verantwoordelijkheid willen en kunnen nemen voor je intensieve ervaringen.

Wat zijn je intensieve ervaringen

Je intensieve ervaring is wat er plaatsvind in je lichaam en hersenen in reactie tot wat er gebeurt.
Het is een samenstelling van je gedachten, emoties en fysieke indrukken Je intensieve ervaring is jouw beleving van de werkelijkheid. Het is niet goed of fout, het is altijd OK.

Jouw gedachten

We spenderen behoorlijk wat tijd met onze innerlijke gedachten. Sommige gedachten komen zo maar ineens je bewustzijn binnen. En soms sturen we onze gedachten met de intentie om een probleem op te lossen, ons uit te drukken, een beslissing te nemen, etc.
En sommige van onze gedachten zijn veroordelingen. Een veroordeling die je als je mening maakt of als interpretatie van een gebeurtenis (goed, slecht, theoretisch, verklaring, beredenering, logica, etc)

Feiten contra veroordelingen

Voorbeeld:

Jij en je vriendin gaan een eindje wandelen in het park. En je zegt “wat een prachtige dag”. Je vriendin antwoord “het is juist een waardeloze dag”.

Je zal verrast zijn. Je kan je niet voorstellen hoe iemand zo’n warme en zonnige dag waardeloos kan vinden.
Waarschijnlijk heb je de neiging om haar te tegen te willen spreken. “Je maakt een geintje, kijk eens wat een strak blauwe hemel. Het is echt een mooie dag.”

Dit is een klein voorbeeld van een gigantische dynamiek die meer relatieruzies creëert dan wat dat ook.
Dus laat ons dit eens van dichter bij bekijken. We stellen de volgende feiten vast:

De lucht is blauw
De temperatuur is 25 graden celcius
Jullie wandelen in het park

Feiten zijn meetbare gebeurtenissen en kunnen meestal worden vastgelegd door een videocamera.

Als je honderd mensen vraagt naar een feit zoals “is de lucht blauw” zal je bijna een 100% bevestiging krijgen dat de lucht ook daadwerkelijk blauw is (de kleurenblinden niet te na gesproken uiteraard). Als je echter honderd mensen vraag “Is het een mooie lucht?” dan vraag je naar een mening of beoordeling en zal het antwoord verre van unaniem zijn.

Jouw beleving van de dag is positief. Jij interpreteert de blauwe lucht als mooi, de temperatuur als perfect en lekker en je krijgt een goed gevoel bij de wandeling. Dit zijn invullingen die jij hebt gecreëerd uit eerdere ervaringen.

Jouw vriendin haar gevoel is negatief. Waarom weten we nog niet, maar er zijn veel mogelijkheden waarom zijn een dag als waardeloos kan ervaren.

Je hebt een keuze

In het bovenstaande voorbeeld, heb je een uiterst belangrijke keuze te maken in de manier waarop je reageert op het verschil in ervaring van de dag.

Optie 1: Benadruk jullie verschil in ervaring. Zoiets als “Ben je gek? Kijk naar die strak blauwe lucht en durf nog eens te bewerken dat het geen mooie dag is.”

Optie 2: Benadruk nieuwsgierigheid, medeleven. Zoiets als “Hoe beleef jij dit”?

De ondoordachte hork reactie is vaak een benadrukking van de verschillen in onze ervaring en beoordelingen.Deze keuze voor deze reactie op elke mening die met de onze matched leid gegarandeerd tot conflicten.

Het vergt een bewuste keuze om verschillen in mening of oordeel te accepteren en niet onze eigen mening of oordeel te willen opdringen. En om vanuit nieuwsgierigheid en medeleven te reageren voor een ander mens waar we om geven en die anders voelt en denkt dan wijzelf.

De belangrijkheid van verwantwoordelijkheid

Het is niet iemand anders zijn fout dat jij iets goed, slecht of onverschillig denkt of voelt. Dit komt volledig van binnenuit jezelf.

Het principe van verantwoordelijkheid nemen kan moeilijk te begrijpen zijn wanneer jouw partner de trigger is voor hoe we reageren en voelen. Het is echter wel zo dat terwijl onze ervaringen onbewust is, we wel volledig de keuze hebben over hoe we meningen vormen en welke acties we daaruit doen.

Gedrag gebeurt volgens bepaalde patronen. Niks gebeurt eenmalig. Als je er niet voor strijd om volledige verantwoordelijkheid te nemen voor je gedachten, gevoelens en waardeoordelen, zal je vervallen in een patroon van anderen verwijten maken, het slachtoffer spelen, en je leven en relaties zullen daar onder leiden.

Hoe neem je verantwoordelijkheid – een vierstappenplan

Ik heb ondervonden dat de gemakkelijkste manier om verantwoordelijkheid te nemen voor jouw ervaringen in een relatie is om dit trio in gedachte te houden: Feiten, waardeoordelen en gevoelens.

Feiten – meestal een meetbare gebeurtenis (de lucht is blauw)

Waardeoordelen – de mening die we vormen over een gebeurtenis (de blauwe lucht is mooi)

Gevoelens – onze emoties en gewaarwordingen (warm, koud, blij, triest, etc)

Wat wij mensen vaak doen, vooral wanneer we in de war of opgewonden zijn, is een waardeoordeel over iets maken en hier dan een feit van proberen te maken.

“Jij maakt me zo boos”

“Je bent een waardeloze kerel”

“Ik hou van je”

“Oorlog is zoals de hel”

“IJsjes zijn lekker”

Dit zijn allemaal waardeoordelen die die je bijna zo sterk voelt dat je ze waarheid voor je zijn. Terwijl ze misschien alleen maar jouw persoonlijke waarheid is op een bepaald moment. Het zijn geen feiten hoe sterk je ook dit ook wil geloven.

Het begint allemaal met een gebeurtenis of prikkel. Iets gebeurt en geeft ons een bepaalde ervaringsprikkel. Dan reageren we volgens onze eerdere ervaringen en vormen we een mening en hangen er ook een waardeoordeel aan. Dan stimuleert dit waardeoordeel onze emoties – boos, verdrietig, blij, angstig, beschaamd. Dit alles gebeurt in een oogopslag.

We kunnen bewust of onbewust reageren. Wanneer we onbewust reageren zullen we onze gevoelens en waardeoordelen uiten, welke dit ook zijn.

Als we bewust reageren zullen we de feiten scheiden van onze gevoelens en waardeoordelen en dan pas beslissen welke mening we vormen en welke acties we daar uit afleiden. Het begint met in gedachten terug te kijken naar de feiten en uit te kijken dat je deze feiten niet verward met waardeoordelen.

Stap een: Herbekijk de feiten

“Ok, de lucht is blauwe, we wandelen samen in het park, de temperatuur is ongeveer 25 graden celcius, ik zei “het is een mooie dag” en mijn vriendin zei “nee, het is een waardeloze dag”.

Stap twee: Herbekijk je waardeoordelen

Hmmm, ik geloof dat het een mooie dag is, om hier nu te mogen wandelen is wonderlijk, en ik oordeel dat mijn vriendin niet helemaal op een rijtje heeft.

Stap drie: identificeer je gevoelens

Ik ben blij dat het zo’n mooie dag is, verdrietig dat mijn vriendin in de war is en er niet van geniet en boos om haar negativiteit.

Stap vier: maak een bewuste keuze

Eens je de feiten hebt gescheiden van je gevoelens en waardeoordelen, ben je in een veel betere positie om te besluiten wat je denkt, voelt en hoe je gaat reageren.

Valt het je ook op dat in bovenstaand voorbeeld de waardeoordelen en gevoelens door elkaar lopen? Dit is heel gewoon en is vaak/meestal zo. Wanneer je bewust bent kan je kiezen uit de mix van waardeolen en gevoelens. Als je bewust bent kan je kiezen welke gevoelens of waardeoordelen je eventueel uitsluit en welke je wel mee neemt in je besluiten en acties.

In het bovenstaande voorbeeld zal je misschien besluiten om je te richten op je verdriet omdat je vriendin een triestige dag heeft en kies je medeleven als reactie en sluit je “ze heeft het niet helemaal op een rijtje uit”

De kracht van verantwoordelijkheid nemen

Het zit in onze natuur om heel veel gedachten, waardeoordelen en gevoelens te hebben. Met sommigen willen we ons identificeren en met sommigen juist niet. Het is heel gewoon om waardeoordelen te verwarren met feiten omdat we er zo sterk in geloven. Het is ook heel gewoon om gevoelens met waardeoordelen te verwaren (b.v. Ik heb het gevoel dat jij zo fout zit met dat”). Het is gebruikelijk om conflicterende reacties te hebben. Terwijl onze ervaringen onbewust en overwelmend zijn kunnen we bewust heel goed kiezen tussen onze waardheid en wat we daarover zeggen of doen.

Daarom zijn we verantwoordelijk voor wat we voelen, denken, zegegn en doen. Er zijn geen slachtoffers in de bewuste volwassen wereld. Verantwoordelijkheid nemen geeft ons kracht over onze keuzen en bestemming en dus is dit de sleutel tot een succesvol en gelukkig leven en relatie.

Kies voor een originele Stedentrip, kies voor Praag.

Nu de zomer zo langzaamaan aan het verdwijnen is (het mooie weer is overigens al pijlsnel verdwenen als dat er ooit is geweest) begint iedereen zich weer een beetje te oriënteren op mogelijke bestemmingen voor in de herfstvakantie. Sommige zelfs kijken al veel verder en proberen te profiteren van heel-vroeg boek korting en een mooie bestemming te vinden voor hun zomervakantie.
Mensen kijken vooral naar de populaire bestemmingen zoals de Costa del Sol of de Costa Brava en de bekende steden zoals Barcelona, Parijs, New York of Londen. Maar ik stel u nu voor om eens iets anders te kiezen wat dacht u van de Tsjechische hoofdstad Praag. Praag is in meerdere opzichten een uitstekend plan. In Praag is het een stuk beter weer dan in Amsterdam maar wel zo dat je nog een hoop kunt doen, uren shoppen zonder oververhitting is in Praag geen probleem. Daarnaast is het niet zo overvol zoals in steden als Barcelona, New York en Londen. Praag ligt ook nog eens op een acceptabele afstand, daardoor kun je met de auto en zijn de vliegtickets niet erg duur. Zo kun je voor 49 euro al retour vanaf Eindhoven, maar ook vanaf Amsterdam kun je heel voordelig vliegen met KLM.
Maar niet alleen omdat Praag zo ideaal ligt of omdat andere randvoorwaarden zo goed zijn maar vooral omdat Praag een prachtige stad is. In de binnenstad waan je je met prachtige, klassieke bouwwerken en monumenten in de middeleeuwen terwijl je een paar straten verder in alle luxe kunt winkelen en gebruik kunt maken van de westerse modeketens.
Ook is er meer dan genoeg te zien in Praag. Praag heeft honderden bezienswaardigheden, natuurlijk alle beroemde torens waar Praag bekend om staat maar er is meer… Op Praag bezienswaardigheden .com kun je ontdekken waar wij op doelen. Lees wat onze top 10 bezienswaardigheden zijn in Praag en wat je absoluut niet kunt missen. Een tip over Praag zal ik op deze website prijsgeven: Het Praag kasteel. Een prachtig complex op een van de heuvels van Praag aan de Vlatava rivier. Naast een prachtig uitzicht vanaf de torens van het complex kunt u genieten van prachtige kunstwerken.
Mijn advies is dus ga eens Praag bezoeken en ontdek de schoonheden van deze mooie stad die zeker niet onderdoet voor het drukke Barcelona. Ik zou zeggen bereid u goed voor aan de hand van de tips van Praagbezienswaardigheden.com. En ga vervolgens lekker genieten van de prachtige authentieke stad: Praag.

Expatwijzer: Een rijkere buitenlandse ervaring

Jaarlijks vertrekken tientallen Nederlanders voor kortere of langere tijd naar het buitenland om er te werken. Expatwijzer helpt bij het vinden en vergelijken van relevante producten en diensten voor expats. De website bevat ook een zoekmachine voor het vinden van relevante informatie uit honderden websites die focussen op leven en werken in het buitenland. Vind op Expatwijzer onder andere informatie over diverse verzekeringen als ziektekostenverzekering en reisverzekering, financiële zaken als sparen en fiscaal advies, het verhuizen van goederen en huisdieren, en accommodaties die variëren van gedeelde appartementen tot eigen woningen .

Echtscheiding, conflict of harmonie?

‘Scheiden doet lijden”luidt het gezegde. Bij een echtscheiding is dat bijna altijd het geval. Toch zijn er mogelijkheden om dat lijden zo veel mogelijk te beperken. In Nederland kunnen echtparen scheiden als het huwelijk duurzaam ontwricht is. Er is sprake van duurzame ontwrichting als de verhoudingen binnen het huwelijk zo moeilijk zijn geworden, dat het geen zin meer heeft om nog langer bij elkaar te blijven. Bijna iedereen heeft wel eens direct of indirect met echtscheiding te maken gehad. Een op de drie huwelijken eindigt in een echtscheiding. Belangrijk is de vraag lukt het om in “harmonie”te scheiden of wordt het een conflict?

Als partijen echt met elkaar in conflict zijn en er samen niet uit kunnen komen, dan is de klassieke rechtsgang onvermijdelijk. Een van de partners neemt een advocaat in de arm, die dan een verzoek tot echtscheiding bij de rechtbank indient. Vervolgens krijgt de andere partij van de rechter de gelegenheid een verweerschrift in te dienen, maar moet daarvoor ook een advocaat inhuren. Dan volgt er een zitting en als het goed is, zal de rechter na die zitting, het kunnen ook meerder zittingen zijn, een beschikking tot echtscheiding afgeven. Deze moet worden ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand, waarmee de echtscheiding dan een feit is. Deze klassieke procedure duurt vaak lang en is erg kostbaar. Een andere mogelijkheid is dat partijen om tafel gaan zitten en proberen er gezamenlijk uit te komen. Wel is het dan verstandig zich door een deskundige bemiddelaar te laten bijstaan. Dat kan een advocaat zijn, maar dat hoeft niet. Ook een juridisch adviseur kan partijen terzijde staan.

Een juridisch adviseur is geen advocaat, maar beschikt wel over voldoende kennis en ervaring en is goedkoper dan een advocaat, Bij een echtscheiding moeten veel zaken geregeld worden, zoals afspraken over de kinderen, alimentatie, huisvesting, verdeling van de spullen, banktegoeden en spaarrekeningen, pensioenen en andere juridische en fiscale zaken. Die zaken kunnen feitelijk niet zonder een deskundige adviseur behoorlijk geregeld worden. Alle afspraken worden vastgelegd in een zogenaamd echtscheidingsconvenant. Als beide partijen de overtuiging hebben dat alles goed is geregeld en vastgelegd, dat wordt het convenant aan een advocaat voorgelegd, die de inhoud van het convenant toetst en vervolgens namens partijen het convenant met een echtscheidingsverzoek bij de rechtbank indient. De rechter toetst alle stukken en spreekt vervolgens in een beschikking de echtscheiding uit. Deze gezamenlijke procedure is sneller en goedkoper. In veel gevallen zal de relatie minder geschaad worden, dat is voor iedereen beter vooral met oog op aanwezige kinderen. Toch wil het niet zeggen dat deze procedure gemakkelijker is.

Bij een scheiding spelen emoties een grote rol en lukt het de scheidende partners niet altijd om rationeel en zakelijk te blijven, dat is heel normaal. Een deskundige bemiddelaar weet om te gaan met die emoties en kan het proces in goede banen leiden. Wat van belang is dat partijen de oprechte wens moeten hebben om er samen uit te komen. Tot slot nog een waarschuwing. Via internet worden goedkope echtscheidingen aangeboden. Voor € 750,= kunt u al een echtscheiding geregeld hebben. De vraag is alleen of de echtscheiding dan echt goed geregeld wordt. Als een echtscheiding niet goed geregeld is, ontstaan er na de echtscheiding problemen. Pas na de scheiding worden de gevolgen van gemaakte afspraken zichtbaar, vaak kunnen zaken dan niet of slechts met grote moeite gewijzigd worden. Ook bij echtscheiding geldt het gezegde “goedkoop is duurkoop”.

Contact
U kunt contact opnemen voor een gratis eerste consult.
Juridisch adviesbureau mr. V.A. Andringa, Dalweg 7, Baarn
Telefoon 035 – 5436399
http://www.juridischraadsman.nl

Wandelen in Oostenrijk

De winter begint langzaam weg te
smelten in Europa, en de mensen hebben hun wandelschoenen weer gevonden. Europa
biedt uitgestrekte gebieden waar heerlijk gewandeld kan worden. Nederlanders en
Belgen houden dan ook van hun vakanties naar het mooie Oostenrijk. 

Oostenrijk Wandelland

Oostenrijk is één van die bijzondere
Europese landen waar de bergen elke dag van het jaar lonken om bewandeld te
worden. Een land als Oostenrijk dat toch zeker voor een groot gedeelte is
ingesteld op veel wandelaars tijdens de zomerperiode en wintersporters in de
winterperiode. Zo snel het ijs en de sneeuw zich terugtrekken naar hogere
regionen kunnen er in Oostenrijk fantastische bergwandelingen gemaakt worden.
Jong en oud genieten van de frisse lucht, de natuur en de heldere luchten.

Wandelgebieden In Oostenrijk

Oostenrijk kent een aantal
verschillende gebieden die af en toe sterk van elkaar kunnen verschillen. Tirol
is waarschijnlijk het bekendste gebied van Oostenrijk. Maar Oostenrijk heeft
nog veel meer mooie gebieden zoals, het Zillertal, Karinthië, Klein Walzertal,
Zugspitze Gebied, Salzburgerland, Steirmark, Vorarlberg, Nieder- en
Oberostereich. Elke gebied heeft zijn eigen authentieke stijl en vaak ook eigen
keuken. Want eten in Oostenrijk en zeker als u zich in de berggebieden begeeft
is belangrijk. De lokale bevolking voorziet u graag van goede tips van lokale
eetgelegenheden.

Wandelvakanties in Oostenrijk

Afhankelijk van wat voor een “bergwanderer”
u bent, Oostenrijk heeft het gelijk. Of u nu af en toe eens wilt wandelen en
lekker van de mooie natuur wilt genieten zonder enige vorm van bagage. Of er
dagelijks op uit trekt en de hoogste pieken wilt bedwingen. Oostenrijk biedt
uitstekende wandelfaciliteiten, en lokale VVV kantoren hebben altijd uitvoerige
informatie voor u klaarliggen.

Populair geworden de afgelopen jaren
zijn de huttentochten. Bij een huttentocht laat u de auto op het parkeerterrein
achter en trekt voor een aantal dagen van hut naar hut. Al uw bagage gaat mee,
kleding, toilettas, waterfles, slaapzak, en eventueel slaapmatje. s’Middags eet
u in een hut langs de geplande route, en in de avond eet en verblijft u in één
van de duizenden berghutten, na een goede nachtrust en een prima Oostenrijks
ontbijt trekt u naar de volgende hut langs uw route. Dit soort huttentochten
kunt u alleen plannen, of met een gids. Als u alleen gaat, checkt u dan in bij
het dichtstbijzijnde VVV kantoor, en laat uw vertrektijd en datum weten en
wanneer u verwacht retour te zijn. In de bergen kan er van alles gebeuren en
het is goed wanneer men weet waar u eventueel verblijft, en welke route u
gepland heeft.

Wandelen in Oostenrijk moet vooral
ontspannend zijn, het gaat er niet om hoe veel kilometers u gemaakt heeft, of
hoe hoog u geweest bent, maar hoeveel rust u heeft kunnen vinden langs de
Oostenrijkse wandelroutes.

Hulp Bij Verslaving

Heeft iedereen hulp bij verslaving nodig? Is iedereen verslaafd? De geleerden breken daarover sinds jaar en dag hun hoofd, maar in basisprincipe mogen we ervan uit gaan dat iedereen verslaafd is. Verslaving aan wiet en verslaving aan softdrugs nemen een aparte plaats in binnen dit geheel daar ze min of meer gelegaliseerd zijn in ons landje.

Ook al geven we dat niet graag toe. En dat is niet zo vreemd, want zelfs iemand die een liter wodka achterover drukt elke dag zegt niet verslaafd te zijn.

Verslaaft aan televisie kijken, verslaaft aan neus peuteren, verslaaft aan handen wassen, verslaaft aan drop, verslaaft aan Mac Donalds, verslaaft aan studeren, verslaaft aan joggen. We hebben allemaal wel een tik die onder het compulsieve gedrag valt, en die soms moeilijk af te wenden of af te leren is.

Maar wat nu als we verslaafd zijn aan producten die ons nog meer verslaafd maken aan het product zelf, wiet verslaving of alcohol verslaving bij voorbeeld. Producten als drugs, alcohol, medicijnen en rookwaren, allemaal producten die een verslavende werking hebben op de gebruiker.
Hulp Bij Verslaving

Nederland is een geweldige welvaartsstaat, want het maakt niet uit aan welke verslaving of aandoening je lijd, er is altijd wel hulp of een praat groep te vinden in de buurt.

In landen in Azië en het Midden-Oosten wordt je gewoon aan je lot overgelaten, je mag het zelf uitzoeken met je verslaving.

Maar duidelijk is wel dat een verslaafd persoon hulp nodig heeft. De beste hulp is luisteren en het vertrouwd maken met de nieuwe mogelijkheden en een leven zonder verslaving. Een verslaving kan iemands leven totaal naar de mallemoer helpen, zelfs tot de dood er op volgt. En daar kiest toch niemand vrijwillig voor, dus het bieden van hulp aan verslaafden is een functie van onze welvaartsmaatschappij. Een maatschappij die dit soort verslavingen veelal geschapen heeft.

Het leven onder de druk van alle dag is voor niemand gemakkelijk, en de een gaat nu eenmaal gemakkelijker met problemen om als de ander. Het leren van zaken oplossen is vaak al een stap in de goede richting. De koe bij de horen vatten, en de schouders er onder zetten, Oer-Hollandse kreten die noodzaak zijn bij een verslaving.

Afkicken Van Wiet En Alcohol


Afkicken van wiet en afkicken van alcohol behoort absoluut tot de mogelijkheden, maar alleen als de persoon zelf wil. Het tonen van wilskracht is wat een persoon van zijn verslaving af kan helpen. Alleen dan kan de hulp bij verslaving effectief zijn.

WordPress installatie tips

Om ervoor te zorgen dat je het voordeel van het gebruik van WordPress maximaliseert zijn er een paar essentiele stappen die je moet uitvoeren na de installatie. Deze richtlijnen zijn puur om je te helpen op te starten en zijn gericht op de ‘newbie’, maar ik hoop dat zelfs de ervaren WordPress gebruikers deze lijst behulpzaam vinden. Dus zonder verdere ophef, laten we beginnen.

1- Verander de link structuur – Jouw pagina is normaal gesproken http //site.com/?p=56 Dit is niet goed voor SEO (opmerking: zoekmachine-optimalisatie), je moet er voor zorgen dat je pagina de volle titel laat zien op deze manier http // wwwdomainname.com/privacy-policy Om dit te doen moet je de volgende verandering maken bij custom structure (opmerking: Permalink structuur in de admin?) /%category%/%postname%/

2 – Stel Auteuren in. Zodra je WordPress installeert maakt hij automatisch een admin account. Het is geen goed idee om deze te gebruiken. Mensen vinden het leuk om sites te hacken, en iedereen weet dat ‘admin’ bestaat, ze kunnen zelfs je mail spammen. Dus maak een gebruiker die volle admin rechten heeft. Geef deze gebruiker niet je eigen naam, anders kan je net zo goed ‘admin’ laten staan;-). Je kan ook andere users/auteuren maken voor je WordPress blog. Zodra je klaar bent, log uit en weer in met je nieuwe account. Zodra je ingelogd ben kan je de admin verwijderen.

3 – Sla deze niet over – Beveiligings verbeteringen: Verwijder de Admin account: Verwijder deze account. Gezien het feit dat deze zich standaard in WordPress bevind is deze vatbaar voor aanvallen en spam. Je bent veel veiliger als deze niet bestaat. Schakel plubliceren op afstand uit: Dit kan je vinden onder settings>writing>Disable Post Via Email (opmerking: instellingen > schrijven > Post via Email uitschakelen in de admin?) Het is niet waarschijnlijk dat je posts per e-mail gaat maken, dus zet dit voorlopig uit.

4 – Stel discussie instellingen in – dit maakt het mogelijk om met andere enen te linkenn een blog-network op te bouwen. Je kan het vinden onder Settings>Discussion (opmerking: Instellingen>Discussie)

5 – Update je Ping lijst – laat de wereld weten dat je bestaat

6 – Stel Google Feedburner in – Laat Google je RSS feeds regelen. Je kan simpelweg inloggen met je bestaande Google account. Zodra je ingelogd ben typ je simpelweg de locatie van je WordPress RSS Feed in het titel-veld

7 – Upload en activeer je Theme (opmerking: thema) – Heb geen haast met het kopen van een thema, kijk goed wat er beschikbaar is en probeer een paar gratis themas om te beginnen

8 – Stel Analytics in – Als je wil weten waar je bezoekers in geïnteresseerd zijn op je blog, volg dan deze stappen:
Meld je aan voor Google Analytics op Google’s website. Als je een Gmail account heb kan je dezelfde login-gegevens gebruiken. Zodra je ingelogd ben klik je op Add website profile (opmerking: Voeg website profiel toe) Typ je webadres in en click op Finish (opmerking: Klaar)

9 – Verander de About (opmerking: Over ons) pagina – Deze stap is in ieder geval simpel. Schrijf een beetje over jezelf. Als je inspiratie nodig heb, bekijk wat andere mensen over zichzelf schrijven.

10 – Installeer en activeer de volgende plugins.
Plugin 1 – Akismet
Plugin 2 – Permalink Redirect (opmerking: Permalink verwijzen)
Plugin 3 – All in one SEO Pack (opmerking: Alles in een zoekmachine-optimalisatie pakket)
Plugin 4 – WordPress Automatic Upgrade (opmerking: WordPress Automatische Upgrade)
Plugin 5 – Google Analytics for WordPress (opmerking: Google Analytics voor WordPress)
Plugin 6 – WP Super Cache
Plugin 7 – Google XML Sitemaps
Plugin 8 – No Self Pings (opmerking: Geen zelf-pings)
Plugin 9 – MaxBlogPress Ping (opmerking: MaxBlogPress Ping Optimalisatie)
Plugin 10 – Feedburner Feedsmith
Plugin 11 – WP DB Backup (opmerking: WordPress Database Backup)

Meer tips & trick zie je op WordPress installeren