ADHD | Mijn kenmerken

Vaak in gesprekken met mensen kom je erachter dat bij ADHD, mensen niet veel verder komen als; ” je bent dan heel druk”. Helaas, of gelukkig..is het niet zo simpel..

Ook hoor ik vaak mensen roepen “Dat heb ik ook!” bij het opnoemen van een symptoom, dat kan natuurlijk. Het verschil zit hem meestal in het feit, dat de meeste mensen allemaal wel eens druk, chaotisch of een ander ADHD kenmerk hebben, maar een ADHD-er hier continu mee worstelt.

Via de vele webmastertools die ik op mijn eigen blog los laat, zie ik ook dat een grote groep mensen ook op zoek is naar de kenmerken en/of symptomen van ADHD. Vandaar ook een stukje over de kenmerken van ADHD. Geen lijst met opsommingen zoals je al genoeg op internet kunt vinden, maar mijn eigen symptomen door de jaren heen..De ene ADHD-er is ook de ander niet.. Dus klik weer op read more voor het verhaaltje!

Val je na het lezen van onderstaand verhaaltje van je stoel van herkenning? Dan is het misschien een idee om eens met je huisarts te gaan praten 😉

Lees ook even: Wat is ADHD?

Let wel op dat de vele tests en lijsten met kenmerken op internet nooit een echte diagnose kunnen geven, ze kunnen je een indicatie geven of het handig is eens met een arts te praten over een evt ADHD verhaaltje 🙂
Na een zorgvuldig onderzoek, kan een arts je het best helpen met evt ADHD problemen!

Mijn Kenmerken van ADHD
Als klein kind heeft mijn moeder het altijd al over “ogen in haar achterhoofd gehad” Als ze even niet keek, was ik bovenop een kast aan het klimmen, ook was ik een ster in dingen uit elkaar te halen om te zien hoe ze werkte, om ze vervolgens niet meer in elkaar te zetten omdat ik alweer iets anders, en op dat moment veeel leuker, gevonden had. Ik speelde met 20 dingen tegelijk, en maakte zo snel een rommel van mijn kamer…en de rest van het huis..en de tuin..Ik had aandacht voor alles, maar alleen niet lang.

Op de basisschool stond in mij rapport dat ik snel afgeleid was, de vogeltjes buiten leuker vond dan het schoolbord (ik vond alles mooier dan het schoolbord), ik moest jaren vooraan de klas zitten omdat ik niet oplette, ik ging vaak naar de wc, niet om te plassen, maar omdat ik er even uit moest. Ik draaide de D & de B om en kreeg daarvoor bijles, nog meer bijles om mijn Zaanse accent eruit te krijgen (is hun nooit echt gelukt;)) Ook was ik vriendjes met iedereen 😀 Ik speelde elk mogelijk moment buiten en heb duizenden avonturen beleeft. Ik beet al nagels, en heb lang geduimd en was continu alles kwijt.

Op de middelbare school ben ik halverwege veranderd van opleidingsrichting, haalde ik elk jaar aan het einde mijn cijfers op, maar heb het einde van het 4de jaar niet gehaald. We waren het er allemaal over eens dat het beter was als ik van school afging. Ik heb er een supertijd gehad!

Na 2 dagen had ik een baan als stratenmaker en in de 15 jaar erna heb ik vele banen gehad. Overal ging ik als een malle en maakte snel promotie, deed altijd veel meer als ik voor aangenomen was, maar ging mij na gemiddeld 2 jaar vervelen en wat anders zoeken. Tot op de dag vandaag twijfel aan wat ik als beroep wil. Ik heb ondertussen 2x samengewoond en een redelijk aantal relaties achter de rug, ik ben 6x verhuist in 15 jaar. Ik ben succesvol op mijn werk, maar heb de grootste moeite als ik in 1 dag de was wil doen, de badkamer wil schoonmaken en het vuilnis buiten moet zetten.

Ik ben vaak naar houseparty’s geweest en was al verslavingsgevoelig, biertjes, jointjes, sigaretjes en partydrugs ging er rijkelijk in! Het viel wel al op dat ik “anders” reageerden op middelen als ik. Ik ben gek op storm en heb rare dingen op mountainbike’s en freestylefietsje’s gedaan, vechtsporten, en ik ben uit een vliegtuig gesprongen. Hou wel van een kick op zijn tijd. Ik bijt nog steeds nagels en kon nog steeds niet stilzitten. Ik rookte wiet om te ontspannen, zonder was ik altijd op scherp, dit doe ik nog wel eens als ik teveel paniek heb. Ik word superblij van kleine dingen als, Pasen, Koninginnedag, mijn verjaardag, iemand anders zijn verjaardag, een voetbalwedstrijd, visite enz enz.. Dagen ervoor, en dagen erna, ben ik er blij mee bezig. Mijn concentratiespan is zo een half uur, met moeite (lastig bij bijv. films kijken), ik kan niet wachten, leef in het nu en vang alles op. Ik heb nog steeds de neiging om overal op te klimmen, of dingen uit elkaar te halen. Ik start honderden toffe, slimme, leuke, nieuwe projecten om ze na fase 1 weer links te laten liggen. Ik heb veel vrienden en ontmoet nog steeds heel veel nieuwe mensen. En speel ik nog steeds met 20 dingen te gelijk.

Ik heb het er maar druk mee. Dit is nog maar een samenvatting, maar het halve uurtje concentratie is op 🙂 Dus misschien later meer! Lees meer over een druk konijn met zijn adhd op www.drukkonijn.nl

Geef een reactie

