LED verlichting

Jaren worstelde ik om de verlichting van mijn leefruimte (8x5m met een uitsprong van 2x4m) te verbeteren. De muren zijn beschilderde baksteen in eischelpwit, het plafond is donkerbruin (!) en de vloer patriciërsrode splijttegels. Voordien had ik 18 halogeenspots van 50 Watt aan het plafond hangen (na tusentijds geklungel met spaarlampen), wat dus 900 Watt vertegenwoordigde en een flinke hap uit mijn budget. Na een grondige studie van LED-verlichting en vergelijking met spaarlampverlichting heb ik die ‘halogeenwarmtecentrale’ vervangen door 18 LED spots van 7 watt van http://www.leditlight.net, of een totaal vermogen van 125 Watt of één zesde van voorheen. De sfeer is aangenaam, al moet gezegd worden dat het bijna perfecte golflengtespectrum van halogeenlampen nog niet helemaal benaderd wordt. Spaarlampen daarentegen hebben geen kans tegenover LED-verlichting. Bijkomend motief bij de keuze is de zeer hoge levensduur van LED-lampen. Dit was belangrijk in mijn geval omdat enkele van de lampen op een hoogte van 6 m hangen. Op mijn leeftijd (67 jaar) wens ik niet meer om de haverklap een ladder boven te halen. Ik ben nu een studie aan het maken om de rest van mijn woning ook uit te rusten met LED-verlichting en daarmee is mijn leverancier http://www.leditlight.net zeer informatief en behulpzaam.

