Hoe het relatiegeschenk zo gegroeid is

Het relatiegeschenk is sinds de oorlog veel populairder geworden. Dit heeft meerdere redenen. Allereerst heeft het relatiegeschenk geprofiteerd van groeiende welvaart. Hierdoor is het van een luxeproduct veranderd in iets dat voor iedereen toegankelijk is. Daarnaast is een belangrijke reden dat er veel meer keuze is. In de jaren 70 was het al een heel karwei om pennen te laten bedrukken. Tegenwoordig kan van bijna alles dat te koop is ook een bedrukte versie gekocht worden. Tot slot zijn er veel meer redenen duidelijk geworden voor bedrijven om een relatiegeschenk weg te geven.

Redenen om een relatiegeschenk te geven
Vroeger werden relatiegeschenken gebruikt om de band met een relatie te versterken. Dit is nog steeds zo. Maar tegenwoordig wordt een relatiegeschenk bijvoorbeeld ook gebruikt om sorry te zeggen als er iets mis is gegaan. Of als verzachtende werking bij een grote factuur. Of om klanten net dat beetje extra te geven waardoor ze terug komen. Natuurlijk ook om werknemers rond de feestdagen te laten zien dat ze gewaardeerd worden. En zo zijn er nog veel meer redenen. Met een dergelijke veelzijdigheid, is het logisch dat het relatiegeschenk een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten op de markt. Bovendien gaan relatiegeschenken razendsnel mee met ontwikkelingen in de markt. Als er iets nieuws op de markt komt en het werkt goed, dan is er waarschijnlijk kort erna een relatiegeschenk te koop met dezelfde functie.

Advertenties