Last van een winterdepressie?

Het is weer de tijd van het jaar, korte dagen met weinig licht: als je wakker wordt is het donker, je rijdt naar je werk in het donker, en je gaat ook weer naar huis als het donker is. Het daglicht zie je eigenlijk alleen nog maar in het weekend. Niet iedereen kan hier even goed tegen, sterker nog, in Nederland zijn er een half miljoen mensen die last hebben van een winterdip.
Waarom de ene mens wel en de ander geen last van een winterdepressie is de wetenschap het nog niet over eens. Het waarom daar zijn ze het wel over eens, een tekort aan licht. Het ontvangen van voldoende licht is nodig om de biologische klok te sturen, met de korte dagen in de winter en de herfst loopt de biologische klok niet meer gelijk met het natuurlijke dag- en nachtritme. Hierdoor raakt het lichaam van slag, en worden biologische processen verstoort. Wat bijvoorbeeld gebeurd is dat het lichaam meer melatonine aanmaakt, een slaaphormoon. Normaliter stopt de aanmaak hiervan in de morgen als het lichaam wordt blootgesteld aan voldoende daglicht. Bij mensen die last hebben van een winterdepressie stopt de aanmaak niet, en hierdoor voelen deze mensen zich zo oververmoeid, zelfs na 12 uur lang slapen.
De symptomen van een winterdip zijn gelijk aan die van een ‘normale’ depressie, echter zullen deze symptomen alleen voorkomen in de herfst en winter, wanneer je weinig daglicht vangt. In de lente en de zomer zullen de symptomen weer verdwijnen. Dit zijn de belangrijkste signalen:

  • Constant vermoeid, en altijd willen slapen. Ondanks veel slaap toch moe
  • Depressief, somber gevoel
  • Niet kunnen concentreren, prikkelbaar
  • Meer honger, vooral in koolhydraat rijk eten, hierdoor ook gewichtstoename
  • Minder zin in sociale contacten
  • Minder zin in seks

Heb jij last van deze symptomen? Ga dan niet bij de pakken neerzitten, het is namelijk zeer goed mogelijk om van een winterdip af te komen. Doormiddel van een daglichtlamp kun je ervoor zorgen dat je toch voldoende daglicht binnen krijgt. Wat ook goed werkt is een wake up light, dit is een lamp die in de ochtend de zonsopkomst naboots, hierdoor wordt je toch wakker met licht en zal de productie van melatonine in de ochtend eerder stoppen. Heb je overigens extreem veel last van een winterdip dan zal een wake up light alleen niet voldoende zijn, deze geven licht met een sterkte van 400 lux in tegenstelling tot een daglichtlamp die tot 10.000 lux geeft. Een wake up light is dus fijn om wakker te worden, maar een daglichtlamp is voor echte therapie.

Advertenties